Művészinas
"Művészetből nem lehet megélni. A művészettel csak elviselhetőbbé lehet tenni az életet. A művészet , akármilyen jól vagy rosszul csinálja valaki, a lelket táplája, az Isten szerelmére! Énekeljünk a tus alatt! Táncoljunk a rádió mellett! meséljünk történeteket!  Írjunk verset, akár rossz verset is barátainknak! Csináljuk olyan jól, amilyen jól csak tudjuk. csodálatos jutalomban lesz részünk.                                                                         ALKOTNI FOGUNK VALAMIT."  
                                                                                                                                                             Kurt Vonnegut
MENÜ

A monotípia a festészets a grafika határmezsgyéjén található képzőművészeti technika. A sima felületű fém vagy üveglemezre festékező hengerrel egyenletes festékréteget visznek fel. Melyre egy lapot fektetnek, A legfelső lapra a művész különböző keménységű ceruzával vagy más rajzeszközzel egy rajzot visz fel. A rajzeszköz nyomása miatt a felfestékezett lemezről a festék átkerül a ráfektetett lapra. Ezzel létrejön a rajzról az egyszeri nyomat. Többszínű nyomat is készíthető ha a lemezt egy másik színnel festékezik fel majd megismétlik az eljárást. Az így készült nyomatok viszont a használt rajzeszköz (ceruza, toll) sajátosságait hordozzák magukban.

 

A linóleummetszet vagy linómetszet magasnyomású sokszorosító eljárás. A linóleummetszet dúca a parafa és lenolaj felhasználásával előállított linóleumlap. Ez az eljárás inkább széles, foltszerű hatások megjelenítésére, összefogott rajzú, síkhatású képek elkészítésére alkalmas. A pontos metszéshez szolgáló segédrajzot a papírról (pauszról) legkönnyebben indigó segítségével másolhatjuk át a linóleum felületére. Mindig vegyük figyelme, hogy a kész nyomat tükörképe lesz az eredeti rajzunknak. A véséshez acéllemezből V vagy U alakúra sajtolt és famarkolatba foglalt üreges linóleumvésőket használunk. Nyomtatás előtt a papírt alaposan nedvesítsük be, mert így jobban felveszi a festéket. A festéket gumihengerrel visszük fel a nyomódúc kiemelkedő részeire. A festékréteg legyen egyenletes, összefüggő (a festékező szerszámot minden irányban mozgassuk), de ne túl vastag, hogy nyomtatás közben a széleken ki ne sajtolódjék. A papírt könnyedén lenyomjuk és vékony, sima kartonlappal lefedjük, hogy védjük a nyomat hátoldalát, és hogy a metszet vagy véset éles széleinél be ne szakadjon. A tulajdonképpeni nyomtatást egy tiszta gumihengerrel végezzük; egyenletes mozdulatokkal és egyre erősebben megnyomva simítjuk végig vele a nyomódúcot.

Papírmasé technika


Ezzel a technikával viszonylag könnyen és olcsón készíthetünk használati, vagy dísztárgyakat. A gyurmához hasonlóan különböző állatokat, figurákat is formálhatunk a papírmasé masszából. Az alapanyagok könnyen beszerezhetőek, illetve házilag előállíthatóak, nagyobb kézügyesség sem szükséges, mégis fejlesztheti a gyerekek, felnőttek kézügyességét.
A technika lényege, hogy egy formát (mely lehet tál, lufi, maszk, stb.) több rétegben beborítunk vízbe illetve tapétaragasztóba megáztatott papírcsíkokkal, mely ha megszáradt ráköt, és  a formából kiszedhető.

Szükséges anyagok: tapétaragasztó, újságpapír, vagy krepp papír (esetleg tojástartó, kéztörlő)

Tépjünk a papírból ujjnyi csíkokat.
A tapétaragasztót készítsük el a használati utasítás szerint.
Mártsuk a papírcsíkokat a ragasztóba, egyenletesen borítsuk be vele  belülről a formánkat. Rétegezzük a papírcsíkokat, míg  a kellő vastagságot el nem éri. (általában 4-5 rétegben kell felhordanunk a masszát)
Pár nap múlva teljesen kiszárad a felhordott anyag, ha elkészült, óvatosan feszítsük ki az eredeti formából.
Vágjuk le  a felesleges részeket.

 

 

Asztali nézet